Program


Pandit Rajeev Janardan, Sharada Mushti - Az Indiai Klasszikus Zene Mesterei

Pandit Rajeev Janardan, Sharada Mushti - Az Indiai Klasszikus Zene Mesterei

A koncert előtt 19.15-től Pandit Arvind Parikhról készült dokumentumfilmet vetítünk magyar felirattal, majd megnézzünk a 91 éves szitáros legenda, a Trafó közönségének szóló üzenetét.

 több

Pandit Arvind Parikh az indiai klasszikus zene 91 éves legendájának két kiváló tanítványa mutat be két ritka indiai hangszert ezen az estén. A rudra veena a Dhrupad, míg a surbahar a Khyal előadási stílusban szólal meg. Mindkettő az emberi hang legmélyebb tartományát szimulálja – két hasonló hangterjedelmű hangszer-ritkaság két különböző előadói rendszerben.

Pandit Rajeev Janardan - surbahar

Először hallható Magyarországon a surbahar, a szitár mély hangrendű testvére, ráadásul a hangszer legavatottabb előadójának tolmácsolásában, akinek ez lesz az első szólókoncertje a Trafóban. A surbahar a Dhrupad stílusú rudra veena hangtartományában megszólaló, a szitárhoz hasonló hangszer, amely a veena-ra jellemző lassú, hosszú hajlításokkal operáló előadói rendszer mellett képes a Khyal stílusú előadási rendszer virtuozitását is megszólaltatni.
Rajeev 15 (!) évesen lett az All Indiai Radio szólistája. Iskolája, az Imdad Khani Gharana sajátos, éneklést imitáló szitár- és surbahar-muzsikáját tökéletesítette tovább teljesen egyéni játék-technikákkal és érzésekkel gazdagítva ezt az évezredes zenei tradíciót. Pandit Rajeev Janardan egyike azon kevés indiai muzsikusnak, akinek a zenéje képes áttörni a kulturális határokat.
A koncert különlegessége, hogy Rajeev egy 100 (!) éves, antik surbaharon fog játszani, amit nemrég kapott mesterétől ajándékba, aki családi örökségként őrizte ezt a csodálatos hangú hangszert, míg megtalálta a méltó örökösét: Pandit Rajeev Janardant.

Sharada Mushti – rudra veena

Dhrupad stílusú előadási rendszert tanul Pandit Arvind Parikh, az Imdadkhani Gharana doyenje segítségével. Sharada az All Indiai Radio zenésze, aki egyszerre mélyült el a vokális és a hangszeres zenében. Építésznek tanult és saját belátása szerint még az egyetemi tanulmányai is a zenei útján segítették, hogy megismerje hangszerét, a rudra veena-t és a Dhrupad előadási rendszerét. "Az építészet és a zene is multidimenzionális tevékenység, amelyben az idő és a tér, az ismétlés és az egyediség teremt rendet a káoszban.”

Sukhad Munde - pakhawaj
 
Olyan nagyszerű zenészektől tanult, mint Bhakt Ganesh Anna Choudhary, Pt. Satishchandra Choudhary és Prof. Govindrao Deshmukh. 6 éves korától tanítja édesapja a világhíres pakhawaj játékos: Pt. Manik Munde.
 

Ajánló


Izgalmas utazás időben és térben. A táncosok közötti párbeszéd ebben a koreográfiában is…

Simkó Beatrix (HU) – Jenna Jalonen (FI): Long time no see! - premier…

Titkos Társulat: TÓTFERI - bemutató Misztériumjáték