Program


PanoDráma: Kár, hogy rák

PanoDráma: Kár, hogy rák

2017 május 13-án egy vendégjátékról hazafele tartva Lengyel Annával együtt utazott a vonaton a csapat színésznője, aki épp terhessége harmadik hónapjának elején járt, míg Annának két hete volt az első műtétig. A két állapot nyilvánvaló ellentéteit és korántsem evidens párhuzamait látva ekkor fogalmazódott meg a rendezőben a darab kiinduló gondolata.

PanoDráma: Kár, hogy rák
zenés terhességi és rákparák hepienddel, avagy always look on the bright side of life

A szó szerinti dokumentumdrámáiról ismert alkotócsapat ezúttal csak részben dolgozik verbatim forrásokból, az új darabot a PanoDráma tíz éve együtt dolgozó dramaturgjai most szerzőkként jegyzik. Az előadást az alapító rákbetegsége inspirálta.

2017 május 13-án egy vendégjátékról hazafele tartva Lengyel Annával együtt utazott a vonaton a csapat színésznője, aki épp terhessége harmadik hónapjának elején járt, míg Annának két hete volt az első műtétig. A két állapot nyilvánvaló ellentéteit és korántsem evidens párhuzamait látva ekkor fogalmazódott meg a rendezőben a darab kiinduló gondolata. A novemberi ősbemutatóra ettől a pillanattól kezdve készül az alkotócsapat.

Két negyvenes barátnő, az extrovertált marketingmenedzser, Adél és a gátlásos, magába forduló képzőművész, Eszter életében egyszerre áll be nagy változás. Eszter végre terhes lesz, s bár eleinte mindketten azt hiszik, barátnőjénél is ez a helyzet, hamarosan kiderül, hogy Adél rákos. A lány a hazai egészségügy útvesztőiben mégis szerencsésen megtalálja a legjobb orvosokat, s pragmatikus és optimista természet lévén kezdettől a teendőkre összpontosít és bízik a happy endben, sőt még a sebészébe is belehabarodik kicsit. Eszteren viszont erőt vesz a depresszió: folyton veszekszik a fiújával, egyáltalán nem biztos benne, hogy családot akar vele alapítani, inkább egyedül nevelné a gyereket. Vagy az is lehet, hogy a fiú csak kitalált figura? Hiszen senki se látta még.

A krimiszerű fordulatokban is gazdag, drámai és egyben komikus történet a reális és a szürreális határán mozog. A szereplők olykor váratlanul dalra fakadnak vagy táncra perdülnek: ismert slágerek, mozgalmi dalok, operettszámok vagy népdalok zenéjére a helyzethez illő szövegekkel. A darab kiemelt pontjain klasszikus musicalszámok összegzik a lényeget.

Első (Szóról szóra) és harmadik (Az igazság szolgái) verbatim előadásukkal olyan embereket szólaltattak meg az interjúkban és a színpadon, akiknek élete, társadalmi, kulturális helyzete, kilátásai, nyelve és egész világa aligha eshetett volna távolabb a Trafó közönségéétől. „Elementárisan fontos dolgokat tanultunk mi tőlük és a közönségünk tőlünk. A felfoghatatlan tragédiákon túl a katarzist éppen az okozta, hogy ők milyen mások voltak és problémáik milyen elképzelhetetlenek a mi életünkben.” (Lengyel Anna)

A Kár, hogy rák viszont most olyan közelre jön, amennyire csak lehet. Ezúttal is dokumentarista és sok tekintetben az élet ihlette darab kerül színpadra, de megírt jelenetei is lesznek a drámának, miközben orvosokkal, nővérekkel, kórházi szereplőkkel interjúztak a terhesség és a szülés, valamint a rákbetegség témájában.

Szövegkönyv: Hárs Anna és Merényi Anna
Dalszövegek: Merényi Anna

Szereplők:
Bartsch Kata
Dobra Mara
Kövesi Zsombor e.h.
Lengyel Tamás
Szamosi Zsófia
Ördög Tamás
Urbanovits Krisztina

Zenei vezető: Furák Péter
Koreográfia: Hód Adrienn
Videó- és hangtervező: Fancsikai Péter
Jelmeztervező: Pattantyús Dóra

Dramaturgiai konzulens: Garai Judit
Dramaturgasszisztens: Törley-Havas Sára e.h.
Produkciós és rendezőasszisztens: Bogya Tímea Éva
Dramaturg: Hárs Anna
Társrendező: Ördög Tamás
Koncepció és rendező: Lengyel Anna

Magyar nyelven, angol felirattal

Ajánló


Gondolat Plasztika

Pavel Sterec: A Selyemút – Bebalzsamozás és mumifikálás

Pavel Sterec: A Selyemút – Bebalzsamozás és mumifikálás
A több százmillió dolláros…

Néhány évvel ezelőtt egy néprajzi hangarchívumban kutakodott Oliver Zahn, amikor beleütközött egy dalba,…