Program


URBAN RITES / Dorota, Decolonize Your Mind Society

URBAN RITES / Dorota, Decolonize Your Mind Society

Rituális-pszichedelikus transz-zenék a magyar underground szcéna két legformabontóbb zenekarától: a Dorota a tavalyi év legjobb lemezei közé sorolt anyagát, a Solar The Monk-ot kiterjesztett felállásban fejtegeti tovább, míg a különleges hangolásokkal és hangzásokkal operáló Decolonize Your Mind Society az októberben megjelenő lemezük felemelő világával teszi felejthetetlenné ezt a minden szempontból tudat-átalakító estét.

URBAN RITES / Dorota, Decolonize Your Mind Society

Vendégekkel kiegészült felállással és a közösségi zenélés irányába tartó koncertekkel tért vissza tavaly a tíz éves Dorota. Új lemezük, a “Solar the Monk” középpontjában a szerzetesség metaforája áll. A korábbi szerzemények szabad improvizáció felől jövő gyakorlatai után a Dorota új lemezén nyers és erőteljes punk-rock hangzások keverednek szúfi, berber, mongol, buddhista hatásokkal és a transzállapothoz közelítő zenei formákkal. A 444 a “Solar The Monk I.” c. számot az évtized harmadik legjobb dalának választotta, a Recorder nemzetközi albumlistáján pedig az első helyet kapta a lemez.

A Dorotát 2009-ben alapította a népzenei és szabadzenei szcénában mozgó Porteleki Áron, aki gyakran tűnik fel kortárstánc darabok zeneszerzőjeként is, az improvizatív és gamelán zenei világban korábban aktív, most inkább kreatív gyerek-foglalkozásokat és játék-eseményeket vezető Makkai Dániel, valamint Somló Dávid gitáros, interdiszciplináris művész, aki leginkább hangperformanszairól ismert. Habár a zenekar működését inkább a “ritkán nagyot” elv határozza meg, műfajokon kívül álló zenéikkel rövid idő alatt a budapesti kísérleti könnyűzenei színtér fontos szereplőivé váltak.

A nem európai kultúrák zenéiből, nem-temperált hangolásokból, az amerikai minimalizmusból és a pszichedelikus, rituális zenékből inspirációt merítő Decolonize Your Mind Society-t 2018 végén hívta életre Szabó Bálint Gosheven, természetes kiterjesztéseként korábban megkezdett útjának. A zenekar megszólalása világszinten is egyedülálló, hiszen a jávai zenéktől a közép-afrikai polifónián át a japán udvari szertartászenékig, vagy a tiszta hangolású indiai zenétől a közel-keleti makám semleges tercein át a földöntúli hangzású tibeti gyaling kürtökig több ezer éves kultúrák zenéit fogja át és értelmezi újra soha nem hallott módon, a modern kor nyújtotta technológiák segítségével.

Ezen az estén az idén ősszel megjelenő első lemezük anyagát mutatják be, amely a tiszta hangolás rendkívül színes világát tárja elénk varázslatos módon. A különleges hangolások mellé sok különleges hangszer is társul, többek között Szabó Bálint tiszta hangolású gitárja, vagy Váczi Dániel saját fejlesztésű tárogató-szerű fúvós hangszere, a glissotar.

Általában változó felállásokban játszanak, olyan nevekkel, mint a Jü, Tariqa és Mabon Dawud Republic alapító, Gadó Gáborral is dolgozó Halmos András dobos, a Zubolyban és a The Qualitonsban játszó Hock Ernő bőgős, a Bartók konzi zongora és zeneelmélet tanára és a Grencsó Kollektíva tagja Pozsár Máté.


Dorota
Somló Dávid - gitár, ének, kazoo, taps
Makkai Dániel - basszusgitár, casio szinti, ének, kazoo, taps
Porteleki Áron - dob, ütőhangszerek, gitár, ének, kazoo, taps
Mészáros Ádám - gitár, basszusgitár, vokál, kazoo, ütőhangszerek, taps
Mózes Zoltán - ütőhangszerek, vokál, kazoo, taps
Ágoston Béla - szaxofon, ének, kazoo

Decolonize Your Mind Society
Halmos András - dob, ének
Hock Ernő - bőgő, ének
Pozsár Máté - szintetizátor, ének
Váczi Dániel - glissonic, ének
Kováts Gergő - szaxofon, ének
Szabó Bálint - just intonation gitár, ének

Ajánló


Van egy pont, ahol dobbantani kell.

Az iskola már nem zárhat magába. Még irányít, lehetőségeket mutat, de eljön…

Az olasz koreográfus bőséges humorral és mély empátiával emeli az emberi tökéletlenséget kliséktől és külsőségektől mentes művészetté. Tánccal és beszéddel,…

A Willany Leó visszatért és a Műhely Alapítvány segítségével új helyszínünk ezúttal a Trafó Kortárs Művészetek Házának próbaterme. Célunk, hogy…